Adevarata calatorie a descoperirii nu inseamna a cauta taramuri noi, ci a vedea cu ochi noi. (Marcel Proust). Aflati in plin secol al cunoasterii si informatiei, este iluzoriu sa mai credem ca putem sa ne punem sperantele in altceva decat in cunoastere sa ne ajute sa traim mai bine. Cartea indeplineste nu numai minunea de a ne pune in contact cu semenii nostri departati in timp si spatiu, cartea indeplineste fapta de mirare, de a ne face sa traim in afara de minciuna, nedreptate si prejudecati. In aceste urme sacre, in care poetii si cugetatorii si-au inchis inimile, gasim acea putere fara moarte care misca umanitatea in procesul ei necontenit. Asa elogia M. Sadoveanu cartea, definind exemplar rolul ei in viata spirituala a omenirii, functia ei sociala, superioara, menirea ei morala si culturala.
Cartea inseamna viata, cunoastere, iubire si felul omului de a trai. Cartea te face sa fii mai intelept, mai bun, mai intelegator, dezvolta psihicul, memoria, atentia si procesele gandirii. „Adictia” pe care ti-o provoaca cititul va ramane intotdeauna solutia perfecta pentru a evada dintr-o lume nu intotdeauna perfecta, pentru a te simti mai bogat inlauntrul tau, mai putin singur, mai protejat. Fiecare carte pe care o citim trebuie sa scoata la suprafata intrebari care sa rezoneze cu noi in asa maniera, incat sa nu putem sa ne oprim pana nu am gasit raspunsul potrivit. Increderea in sine este un atu indispensabil in fata incercarilor si dificultatilor cotidiene, intr-o societate in care inving cei combativi. Ea iti ofera un sentiment de siguranta interioara, indispensabil pentru a reusi si a te simti bine.
Cand iti lipseste increderea in tine, te gandesti ca esti supus unei realitati care te depaseste si careia nu i te poti sustrage. Daca nu este usor de modificat realitatea, in schimb poti incerca sa-ti transformi propria perceptie asupra realitatii. Pentru asta trebuie sa-ti dai ragazul de a-ti observa gandurile, reactiile, credintele, dorintele, opiniile, convingerile, judecatile.
Cartile sunt albinele care duc polenul insufletitor de la o minte la alta (J.R Lowel). G.A. Cole considera pregatirea profesionala rezultatul direct al procesului de instruire si perfectionare profesionala. Autorul realizeaza o delimitare notionala intre conceptele de educatie, care in opinia sa reprezinta orice activitate de invatare pe termen lung, avand ca scop instruirea oamenilor pentru a indeplini diverse roluri in societate, instruirea care presupune activitatea de dobandire de cunostinte si aptitudini specifice exercitarii unei profesii si perfectionarea ca activitate de invatare dirijata spre nevoi viitoare.
Intrebarile iti influenteaza abilitatea de a obtine ce doresti nu doar din partea altor oameni si din diverse situatii, ci si de la tine insuti. Multe dintre stresurile si constrangerile vietii pot fi reduse, iar in anumite cazuri, eliminate cu totul, pur si simplu punandu-ti tie insuti intrebarile potrivite” – Cartea Puterea intrebarilor (Ian Cooper)
Pregatirea profesionala este un proces de instruire pe parcursul caruia participantii dobandesc cunostinte teoretice si practice necesare desfasurarii activitatii lor prezente. Spre deosebire de pregatire, dezvoltarea profesionala este un proces mai complex, avand drept obiectiv insusirea cunostintelor utile, atat in raport cu pozitia actuala, cat si cu cea viitoare. Daca in trecut tinerii care dobandeau o profesie reuseau, pe baza cunostintelor obtinute in timpul scolii, sa o exercite pe toata durata vietii, astazi cunostintele se perimeaza foarte rapid. Capacitatea de invatare este influentata de o serie de calitati (cunostinte, nivel general de inteligenta, aptitudini specifice, sanatate, varsta, oboseala, motivatie) ale celor care se instruiesc.
Daca se asimileaza cunostinte noi, ritmul va fi mai lent la inceput si mai rapid dupa acumularea unui anumit nivel de cunostinte. Dar intotdeauna ne-am dorit sa excelam intr-un domeniu anume, sa fim cei mai buni, sau, cel putin, sa incercam sa fim, sa trecem peste anumite bariere. Nu trebuie sa fii supraom sau geniu pentru a obtine ceea ce ti-ai dorit de la viata. Reusita nu are o definitie prefabricata, ea se aplica fiecarui individ in parte. Reusita este valoarea pe care ti-o acorzi tie insuti si nimeni nu poate fi mai exigent cu sine decat propria persoana. Sta in mainile noastre sa fim raspunzatori pentru propriul destin. Sigur este faptul ca reusita nu vine singura, doar pentru ca ti-o doresti si o astepti. Succesul apare in viata celor care sunt pregatiti, care nu se tem sa lucreze putin mai mult pentru ceea ce isi doresc. Cartea, insa, iti va oferi modalitati practice si eficiente de a te ajuta sa preiei controlul asupra carierei tale si de a o dezvolta.
Este mai bine sa fii pregatit pentru o ocazie pe care nu o vei avea decat sa ai vreo ocazie si sa nu fii pregatit – Whitney Young jr. Oamenii de succes gasesc mereu o modalitate de a-si maximiza potentialul. Sunt foarte ambitiosi si perseverenti. Sunt constant preocupati sa se autoeduce atat formal, cat si informal. Inteleg importanta disciplinei si a autocontrolului. Isi impun standarde inalte, care le aduc rezultate mai bune. Fac ceea ce spun si spun ceea ce fac.
In ultimii ani se pune din ce in ce mai mult accentul pe dezvoltarea personala si profesionala, pe dezvoltarea noastra ca indivizi, iar rafturile librariilor s-au umplut de carti care ne invata ce e bine si ce e rau, cum sa actionam in anumite momente. Cei interesati de dezvoltarea profesionala si personala au acces din ce in ce mai mare la diverse aparitii si nume atragatoare, care parca numai prin rasfoirea lor ne vor schimba intr-o fractiune de secunda opiniile.
Majoritatea editurilor au lansat colectii intregi dedicate dezvoltarii personale si profesionale, colectii care ofera sprijin pentru depasirea problemelor legate de alegerea unei cariere, automotivare, lucrul in echipa si comunicarea cu superiorii sau colegii. Ghidurile sunt riguros documentate, utilizeaza cele mai recente cercetari psihologice, ofera studii de caz, teme de discutie, exercitii si chestionare.
Cartile sunt cei mai tacuti si constanti prieteni; sunt cei mai accesibili si intelepti consilieri si cei mai rabdatori profesor – Charles W. Eliot
Contextul european actual a impus luarea unor decizii strategice pentru eficientizarea, rationalizarea si imbunatatirea performantelor in toate activitatile. Programe pentru dezvoltarea procesului de invatamant vizeaza cresterea calitatii, eficientei si echitatii sistemului public de educatie prin cresterea gradului de autonomie si a capacitatii de elaborare si gestionare a proiectelor la nivelul unitatilor de invatamant, intarirea capacitatii institutionale locale pentru asumarea responsabilitatilor care decurg din descentralizarea invatamantului preuniversitar, eficientizarea gestiunii resurselor disponibile la nivelul unitatilor de invatamant, cresterea capacitatii de elaborare si gestionare a proiectelor la nivelul unitatii de invatamant, cat si la nivelul inspectoratelor scolare, imbunatatirea calitatii procesului didactic si a cadrului de colaborare intre scoala si comunitatea din care face parte. (Anelia Dogaru Goncea, Foto: Stock.XCHNG)