Tin sa va marturisesc ca subiectul cosmeticelor m-a incitat de la o varsta extraordinar de frageda. Tipul clasic de copila… Cand prindeam un moment singura, dadeam fuguta la masa cu „cosmeticale” a mamei si in acele clipe aveam senzatia unui apogeu extatic, o culme spirituala care ma poate maturiza (categoric, intr-un mod jenant la acea varsta si doar la nivel facial), care ma poate camufla, acel primitiv make-up imi era carte de vizita la petrecerea mea somptuoasa alaturi de papusile mele, in decorul imaginar, asemanator cu cel al cartilor lui Jane Austen.
Printre toate acele licori, frumos imbuteliate, mai mici, mai mari, mai colorate, in mijloc mereu era un tub, alb cu violet, pe care scria cu un font ostentativ Farmec 16. Acest produs al Farmec SA reprezinta amintirea mea olfactiva cea mai febrila, o vapaie impletita de spini, care imi starnea stranutul si rasul „oamenilor mari” din jurul meu. Dragalasenia unei fetite ce se vrea o tanara… Acum, daca l-as mai mirosi, cred ca ar avea asupra mea un deosebit impact etic. Stiu ca acest deodorant-parfum il primise cadou mama, de la bunica mea din Braila, care locuia pe strada Ana Aslan, langa Casa de Moda. Ce ironie!
Acel miros de mar degaja in mintea mea o dogoare somnolenta, blanda, aproape dureroasa, in care constau scanteia si nectarul acelei esente.
Anii au trecut si am aflat ca raportul calitate-pret nu lasa deloc de dorit si ca Farmec 16 era un capriciu accesibil oricarei paturi sociale. Acum parca toate parfumurile miros la fel si au o doza de superficialitate in ele, incarcata cu efemeritate, apogeul celebritatii lor, nerezistand mai mult de cateva saptamani in mainile cunoscatoarelor de placeri olfactive. Toate rezida intr-o revarsare lenta de frumusete inutila. Regret ca nu voi putea lasa ca mostenire o amintire atat de placuta cum am eu. In ochii mei, evolutia suferita de Romania este claustrata intre enorme regrete.
Produsele de ingrijire am incercat sa le aleg mereu romanesti. Pentru ca au fost si sunt bune la nivel calitativ, si ieftine! Nu am avut niciodata probleme cu ele si le-am recomandat din tot sufletul deoarece au la baza ceva traditional. Intr-adevar nu au parte de frenezia publicitara ardenta a celor straine, dar au clientela lor. Frumusetea si ingrijirea feminina constau, din punctul meu de vedere, in traditie, in elementul „bio”. Nu fac aceste afirmatii dintr-un patriotism excesiv, ci din experienta traita cu produse Gerovital, Aslavital, Hofigal, Elmiplant etc. (Roxana Chiocaru, Foto: Farmec)