Imi plac multe produse si marci romanesti. Sa incepem cu Supliform, renumitul gel de intretinere corporala care m-a cucerit de la primele utilizari. Si au trecut niste ani de-atunci. Imi place ca, folosit cu regularitate, face ceea ce promite. Raportul calitate-pret este excelent fata de mai toate produsele romanesti sau straine de pe piata. Urmeaza legendarele produse Gerocossen. Stim cu totii ca au ajuns renumite intr-o oarecare masura si peste hotare, in SUA, Italia, Grecia, Maroc, Emiratele Arabe Unite, Japonia, Franta. Am o buna prietena care nu mai locuieste in Romania, dar atunci cand vine, pleaca cu geanta plina de produse Gerocossen, pentru ea si alte cateva amice. Nu ca nu s-ar gasi altceva care sa le multumeasca, dar raportul calitate-pret iese din nou castigator. In ultimii doi ani, eu am apreciat tare mult si gama lor pentru protectie solara.
Si, chiar daca nu se afla in magazinul Dacic Cool, nu putem uita produsele Farmec, care au evoluat atat de mult in ultimii ani si care au o istorie frumoasa in spate. Desi folosesc o gama variata de produse si marci, exista cateva devenite „legenda” in geanta mea de ingrijire, ele sunt mereu aceleasi. Si sunt produse romanesti ale marcilor amintite mai sus. Sunt de calitate, dar prea putin promovate. La noi in tara a inceput o usoara promovare a lor, dar agresivitatea marketingului nu poate fi inca comparata cu cea a unor companii straine care au facut legenda si la noi. Probabil ca este vorba de bugetul alocat, dar si de alti multi factori. Cate reclame agresive am vazut la TV in ultimul an cu un produs L’ Oreal, sa spunem, si cate reclame exista cu renumita crema de fata Gerocossen? Da, stim raspunsul.
Avantajele produselor romanesti la noi in tara cred ca tin de istoria pe care o are marca in spate, de faptul ca suntem romani si ne dorim sa cumparam produse romanesti. Dar peste hotare asta nu mai conteaza. Da, ma gandesc atunci cand cumpar un produs, sa cumpar unul romanesc, daca imi satisface cerintele. Dar verific si eticheta produsului inainte de a cumpara. Daca in primele dintre ingredientele folosite in produs exista un potential iritant, trebuie sa recunosc ca-l elimin, chiar daca mi-ar placea sa cumpar ceva facut la noi in tara. Nu prea se intampla insa, spre bucuria mea, ca iritantii sa se afle in cantitati mari (adica printre primele ingrediente pe eticheta) in produsele romanesti folosite de mine. Exista o gama foarte populara la noi in tara (nu romaneasca) care are la mai toate produsele, pe pozitia a treia, alcoolul denaturat, un iritant puternic pentru piele. Asta, desi gama pretinde ca este destinata pielii sensibile. Si este una dintre gamele cele mai cumparate, poate; desi scumpa, are un marketing extrem de agresiv. Si romanul inca nu deosebeste binele de rau.
A existat, la un moment dat, un mit cum ca produsele romanesti facute pentru export au alta calitate. Recunosc ca si eu cautam prin magazine produse pe care era specificat ca sunt pentru export. M-am intrebat mereu daca este adevarat, ar fi atat de nedrept ca noi sa exportam produse de calitate si sa importam produse mai slabe, la un pret net mai mare. Dar stiu ca nu conteaza daca este drept sau nu. Conteaza doar daca se ruleaza multi bani cu o investitie minima, conteaza doar daca este o afacere si atat. Ar trebui sa schimbam atat de multe, intreaga noastra educatie, ca un intreg, ar trebui sa fie alta, ca sa putem respecta produsele romanesti si consumatorul deopotriva. (Anca-Loredana)