In mod normal, o lege ar trebui votata, promulgata si publicata doar in momentul in care toata lumea este sigura ca este clara, completa, aplicabila, benefica si necesara. Nici o tara normala nu se joaca sa scoata legi pentru a avea ce sa schimbe, sa lamureasca sau sa imbunatateasca a doua zi. La noi mereu mai des auzi oficialii ca scot o lege despre care stiu ca nu este clara, completa sau corecta, spunand ca nu e nici o problema ca o vor perfectiona. Astfel, am ajuns intr-un haos legislativ in care nimeni nu mai stie care este, de fapt, cadrul legislativ caruia trebuie sa se conformeze. La inceputul anului, timp de un trimestru nimeni nu a stiut care este cadrul fiscal aplicabil micro-intreprinderilor. Acum, am scos o lege fiscala care a intrat in vigoare pe 1 iulie si scoatem acum normele de aplicare care se vor publica pe 2 august si ni se spune ca vor intra in vigoare chiar de pe 1 august. Faptul ca am depasit termenul legal este considerat neimportant. Nici faptul ca din punct de vedere strict formal chiar si aplicarea cu o zi inainte de publicare este neconstitutional probabil ca nu mai intereseaza pe nimeni…
Din pacate, Constitutia tinde sa devina in Romania o vorba goala. Insa si mai grava este problema cu privire la modul in care legea se va aplica referitor la luna iulie, pentru ca legea, atat timp cat facem abstractie de normele de aplicare, este inaplicabila sau se poate aplica dupa bunul plac al fiecaruia. Si atunci sau o va aplica fiecare dupa cum va dori sau, de fapt, normele de aplicare vor intra in vigoare cu o luna inainte de publicare. Si este vorba de o lege fiscala!
Legal orice modificare fiscala ar trebui sa vizeze doar anul calendaristic urmator. Dar noi nu numai ca schimbam fiscalitatea de la o zi la alta, dar functionam o luna sau chiar, asa cum s-a intamplat la inceputul anului, un trimestru intreg fara sa stim caror norme fiscale ne supunem. Asa ceva nu s-a mai pomenit nicaieri in lume! Originalitatea romaneasca este absoluta! Intr-un astfel de haos fiscal, cu cel mai mare numar de taxe si impozite, cu o supraimpozitare si o birocratie extrema este atunci normal ca nu numai investitorii straini, dar si cei autohtoni sa fuga in Bulgaria sau in Ungaria, unde nu numai ca sistemul fiscal este transparent si stabil cu un nivel de impozitare cu mult mai scazut, dar unde sunt asteptati cu bratele deschise cu consilieri ce le asigura rezolvarea tuturor formalitatilor de infiintare a unei firme in 24 de ore, in timp ce la noi formalitatile pot dura si luni de zile. In aceste conditii, nu ne putem pune problema unei redresari economice. Asistam in schimb la o adevarata degringolada si nu ne ramane decat sa ne pregatim pentru un adevarat colaps. Atunci cand sobolanii parasesc un vapor inseamna ca nu au mai ramas multe sperante… (Cosmin Maier)