Intr-o prima faza, obisnuiesc sa ma abtin sa spun lucruri prea dure. Dar cand lucrurile devin insuportabile, nu pot sa ma mai abtin… In primul rand, vreau sa subliniez ca nu pot accepta ca, in fata acelorasi conditii meteorologice, protestatari bolnavi, de 70 de ani, pot sta ore intregi in viscol pentru a-si transmite mesajele, in timp ce drumarii platiti cu zeci de milioane de euro nu pot interveni pentru ca este viscol!!! Rezultatul? Un om de cultura, care a protestat zilnic, moare pe scena. Este sacrificiul lui pentru un mesaj pe care a vrut sa-l transmita. In acelasi timp, trei oameni nevinovati mor in nameti pentru ca drumarii nu pot interveni. Jandarmii sunt cei trimisi sa deblocheze soselele. Cu lopetile!!! De zeci de ani nu se mai face asa ceva! Drumarii ar trebui sa intervina, cu utilajele de rigoare si din timp. Ce se intampla acum? Stupefiant! Jandarmii sunt instruiti de primul-ministru cu privire la modul de utilizare a lopetii! E adevarat, e o arma extrem de sofisticata…
Pe scurt, vreau sa spun urmatoarele. Este inadmisibil sa se faca economie prin desfiintarea gardurilor laterale ale soselelor destinate protectiei impotriva viscolului. Este inadmisibil ca, in Romania, unde inzapezirile pot aparea deja din octombrie, contractele de deszapezire sa se incheie la sfarsitul lui decembrie. Este inadmisibil ca aceste contracte sa se incheie cu firme care nu detin utilaje adecvate de deszapezire a soselelor. Vreau sa subliniez faptul ca freze de deszapezire erau cu zecile prezente pe drumurile Romaniei, chiar si pe vremea lui Ceausescu, in anii ’70, inainte ca acesta sa impuna economiile si sacrificiile care au dus in final la evenimentele din ’89. Drumarii nu au nici o scuza sa nu fie prezenti pe sosele din primul moment al ninsorii, mai ales in conditiile in care fusese anuntat codul portocaliu de viscol!
Daca nu puteau stapani situatia, aveau obligatia sa anunte echipajele politiei rutiere pentru inchiderea tronsonului respectiv de drum. Iar apoi aveau obligatia sa intervina rapid pentru deblocarea celor eventual ramasi inzapeziti. In mod normal, pentru modul in care s-au desfasurat lucrurile, pentru mortii de pe sosele, ar trebui sa se deschida dosare de urmarire penala. Este inadmisibil ca la o cadere de zapada de 30 de centimetri sa lasi sute si sute de masini blocate pe sosele timp de ore si ore, unele chiar peste 24 de ore. Si nu vorbim de colturi izolate ale tarii! Discutam de centura Capitalei, discutam de principala iesire din Capitala, in apropierea Aeroportului Otopeni. Discutam de singurele autostrazi pe care le avem! Discutam de peste o suta de drumuri nationale si judetene.
Un blocaj de o asemenea anvergura atrage dupa sine importante pierderi pentru economia reala, dar si pierderi de imagine si de incredere din partea unor potentiali investitori. Cine raspunde pentru acesti morti si pentru aceste pierderi? Vor fi macar penalizate firmele de deszapezire implicate in acest dezastru?
Este, de asemenea, inadmisibil sa trimiti jandarmii sa deszapezeasca soselele cu lopata. De o suta de ani nu se mai face asa ceva! Inainte, armata era trimisa la muncile campului. Astazi, drumarii mananca degeaba zeci de milioane de euro, iar jandarmii si militarii sunt trimisi cu mainile goale sa le faca treaba. La primul viscol, intreaga tara este blocata si multora li se pare normal. Aseara, dupa 12 ore de blocaj, nici macar nu se centralizasera punctele de blocaj, multi oficiali afland pentru prima data de blocaje survenite cu ore si ore inainte si nimeni nu stia sa spuna cand va veni cineva in ajutorul unor oameni blocati in zapada deja de peste cinci ore. Astfel nu este de mirare ca au murit trei oameni, ci ca au murit doar trei.
Ceea ce se intampla acum, pentru ca situatia nu s-a schimbat decat din punct de vedere meteorologic, si nu logistic, este inimaginabil, nu numai pentru o tara europeana, ci pentru orice tara din secolul XXI! (Nick)