Marii artisti sau marii savanti obisnuiesc sa spuna ca in reusita lor se gaseste 10% talent sau inspiratie si 90% munca. La noi, multi cred ca succesul se obtine doar prin relatii sau „iuteala de mana”, iar altii sunt dezamagiti de faptul ca nu ajunge doar munca. Intr-un stat civilizat, munca trebuie sa fie suficienta pentru un trai decent, ceea ce la noi evident nu este cazul, pentru ca de 20 ani ne-am obisnuit sa desconsideram munca si ne-am transformat intr-un stat mafiot. Dar, pentru a avea succes, indiferent ca vorbim de stiinta, de arta sau de afaceri, mai ai insa intotdeauna nevoie de ceva. De talent, de inspiratie, de intuitie, de viteza de reactie…
Romania a fost si este o tara bogata. Apele erau pline de peste, de altfel acesta constituia, in perioada interbelica, mancarea saracului. Pamantul era roditor si Romania era cunoscuta drept granarul Europei, pana ce nu am reusit sa otravim si sa pustiim zone intregi, iar altele sa le lasam parloaga. Bogatia padurilor noastre, atat prin volumul de masa lemnoasa, cat si prin calitatea lemnului, era si ea apreciata in intreaga Europa. Am reusit scamatoria de a scapa si de ea! Nu am iertat nici bogatiile subsolului. Am dat petrolul, ne pregatim sa dam aurul si uraniul. Am fost un popor primitor, am devenit unul risipitor cu avutul tarii. Am fost un popor talentat si am devenit unul de manglitori. In orice caz acestia sunt cei care se vad, pe strada, in strainatate sau la conducere…
Ne-a dat Dumnezeu o tara cu frumuseti naturale unice in Europa. Sunt nenumarate locuri cu adevarat atractive pentru milioane de turisti din toate colturile lumii, din pacate, reactia lor este, de obicei, Frumoasa tara, pacat ca e locuita!. Se refera oare la taranii si la ciobanii care ii intampina cu maxima ospitalitate, cu bulzul aburind?! Nu! Ei sunt tara! Care insa e pacat ca e locuita de cei care fac legea sau, mai exact, faradelegea, in aceasta tara.
La polul opus se afla tara celor 100 de vulcani, Islanda. O insula prea putin ospitaliera, zguduita in permanenta de eruptii vulcanice, care de multe ori in istorie le-a injumatatit populatia. Bogatii? Doar pestele marii, caldura degajata de magma incinsa prin nenumarate gheizere si peisajul absolut ireal. Ghetari gigantici ce acopera vulcanii fumegand nervos, coastele scaldate de apele oceanului si nenumaratele gheizere ce acopera intreaga tara. Dusmanul principal, aceasta magma incinsa, ce freamata sub picioarele tale de cum te aproprii de tinuturile incredibilei Islande, a devenit principalul aliat, furnizand, alaturi de caderile de apa si de forta vantului, intreaga energie necesara celor aproximativ 300.000 de locuitori. Principala avutie, pestele a fost valorificat si el nu numai ca aliment pentru propria populatie si pentru export, dar a fost prelucrat cu grija, obtinandu-se ulei de peste, de ficat de cod si de rechin, de cea mai buna calitate. Aceste produse au impus un brand national al Islandei, Lysi, unei lumi intregi. In fond, sanatatea e mai valoroasa decat orice, iar produsele Lysi reprezinta un adevarat izvor de sanatate. Dar aceasta populatie, invatata sa se lupte cu atat de lungile si grelele nopti polare, cu furia oceanului si imensa furie distructiva a zecilor de vulcani activi, ce se inghesuie pe o suprafata de doar 300.000 de kilometri patrati, a invatat sa scoata bani si din piatra seaca. Altfel nu ar fi putut nici macar sa supravietuiasca, daramite sa si prosepere.
Eruptia vulcanica din aceasta primavara, care a blocat traficul aerian pentru aproape o jumatate de planeta, a adus in primul rand pagube imense Islandei. Atat prin efectele directe, opt sute de oameni trebuind sa fie evacuati, cat si prin prabusirea turismului. Blocajul traficului aerian a facut insa o imensa publicitate cenusii vulcanice, subiect care a inregistrat un varf de audienta pe toate posturile importante de televiziune ale planetei, iar sute de mii de oameni si-au vazut dat peste cap programul, pentru multi cu grave consecinte personale.
In lumea de astazi, publicitatea reprezinta unul dintre cele mai importante si mai scumpe aseturi. Cenusa vulcanului islandez a devenit peste noapte extrem de cunoscuta. Ce fac islandezii? Trec la comercializarea acesteia. Astfel, astazi poti sa cumperi cenusa, adica praf de roca vulcanica provenind de la ultima eruptie a vulcanului Eyjafjallajokull. Poti sa o cumperi in borcanele, in eprubete sau incorporata in cadranul ceasului. Si, probabil, ca suntem doar la inceput. Unii dintre „producatori” doneaza profitul asociatiei ICE-SAR, care se ocupa de evacuati si de reabilitarea zonei calamitate.
De ce sa cumperi cenusa vulcanica? Daca nu stiai, ti se explica in materialele de prezentare de pe Internet, in micile cartulii care insotesc borcanelele cu cenusa etc. Simplu, pentru ca astfel cumperi o bucata de istorie, o istorie care a produs cea mai importanta perturbatie a zborurilor comerciale inregistrata vreodata, pana acum. Si, in plus, in mod evident, pentru ca astfel faci un gest de caritate. Si acesta este un argument extrem de puternic, care functioneaza pe multe meleaguri ale acestei planete. Mai exista inca oameni care au simtul istoriei si care mai stiu ce inseamna caritatea. Iar islandezii ne-au demonstrat ca stiu ce inseamna forta unui brand si ca nu au uitat sa scoata bani chiar si din piatra seaca.
Daca cei de la Lysi ne aduc din Islanda sanatate concentrata sub forma de ulei de peste, poate ca ar trebui sa-i rugam sa ne aduca si altceva…
Sper ca aceste simple exemple ar fi trebuit sa ne invete macar atat. Sa stim ce ne lipseste. (Mihaela Nemes)