Anii copilariei raman, fara indoiala, cei mai frumosi si cei mai colorati. Ii putem retrai doar in amintiri sau bucurandu-ne, si astazi, de lucrurile cu care am crescut. Cine nu-si mai aminteste de brandurile copilariei? Unele au disparut demult, dar cateva dintre ele pot fi regasite si in magazinele prezentului. As vrea sa amintesc doar cinci dintre cele mai populare marci romanesti, respectiv Dacia, Carpati, Borsec, Farmec si Rom. Toti romanii, impatimiti de automobile sau nu, au mers macar o data cu o Dacia. Un brand familiar, popular si, in egala masura, adaptabil, automobilul Dacia este o marca de referinta pentru Romania. Productia masinilor Dacia a inceput in 1968 la fabrica din Colibasi (Arges).
In 1999, in urma unui contract de licenta intre Renault si statul roman, automobilele au fost preluate de Renault, Dacia devenind o marca internationala. Legatura romanilor cu Dacia este, intai de toate, una sentimentala, mai ales ca masina a fost prima si, in cele din urma, singura realizare a visului de a avea un autoturism fabricat in Romania.
Istoria tigarilor autohtone Carpati este una foarte lunga, acesta fiind cel mai vechi si longeviv brand de profil din Romania. Marca de tigarete apartine Societatii Nationale a Tutunului Romanesc. Acestea au fost fabricate pentru prima data in 1931, la Fabrica de Tigarete din Sfantu Gheorghe. Tigarile Carpati starnesc si astazi amintiri multor fumatori. Rudimentare in comparatie cu marcile de tigari existente, actualmente, acestea atrag mai degraba atentia colectionarilor impatimiti. Anii de glorie ai marcii au apus, treptat, dupa 1989.
Cunoscuta din secolele trecute, de cand era transportata in butoaie, cu carutele, la Curtea Imperiala de la Viena, apa minerala Borsec a inceput sa fie imbuteliata, industrial, din 1806. Astazi, Borsec este perceputa ca o marca de apa minerala ce si-a pastrat calitatea de-a lungul timpului si a reusit sa se impuna prin seriozitate. Romaqua Group, compania romaneasca ce imbuteliaza Borsec, a ocupat prima pozitie in clasamentul Consumer Superbrands 2011-2012, realizat de Superbrands Romania in colaborare cu Nielsen Romania, reprezentand primul brand romanesc, conducator in top.
Doamnele sau domnisoarele isi aduc aminte, cu siguranta, de bine cunoscutele cosmetice Farmec. As spune ca farmecul produselor Farmec sta, anume, in faptul ca acestea se identifica cu secretele frumusetii feminine, transmise din generatie in generatie. Istoria acestei marci a inceput in 1943, intr-un mic laborator din Cluj. De-a lungul timpului, compania a continuat sa inoveze prin lansarea de noi produse si extinderea constanta a gamelor comercializate, astfel incat sa satisfaca si cele mai pretentioase preferinte. Din gama Farmec fac parte produsele Gerovital Plant, Farmec, Aslavital si Doina. Astazi, Farmec este un brand in toata puterea cuvantului, lider pe piata de cosmetice din Romania, cunoscut si apreciat in peste 30 de tari din intreaga lume.
Pentru amatorii de dulciuri, si nu numai, nu se poate trece cu vederea ciocolata Rom. Produsa de Kandia, aceasta a aparut pe piata in 1964, asa cum ne aminteste si sloganul. De atunci, batonul de ciocolata Rom a ramas aproape neschimbat, atat la forma, cat si la gust. Recent, Rom s-a repozitionat pe piata prin schimbarea ambalajului in nuantele drapelului Statelor Unite, dar si prin cunoscuta campanie ”Romanii sunt destepti”, strategii care fac apel la sentimentul patriotic al consumatorilor.
Din pacate, odata cu trecerea timpului, piata romaneasca a fost acaparata, treptat, de o serie de branduri internationale, care le depasesc pe cele romanesti la capitolul promovare si strategie de marketing. Totusi, exemplele de mai sus demonstreaza ca Romania detine si marci autohtone, capabile sa reziste competitiei cu succes. Din patriotism, din placere sau poate, uneori, din pura nostalgie, este frumos ca, printre produsele pe care le folosim zilnic, sa se regaseasca si marcile noastre romanesti. Acestea sunt, fara doar si poate, dovada vie ca si in Romania… se poate. (Doina Ana Butman)