Este adevarat, nu sunt tanar, dar ceea ce se intampla astazi nu am mai vazut… Acum cel putin in zona Bucurestiului au cazut in jur de 30 de centimetri de zapada. Vorbim de stratul mediu, si nu de maximul viscolit. Este o cadere minora de zapada. Vantul de 60-80 de kilometri pe ora nu este iarasi nimic neobisnuit in iernile noastre. Iarna adevarata a fost in ’54, dar a fost mult mai bine manageriata. Si nu sunt un nostalgic, ci dimpotriva. Am fost oripilat de acele vremuri, dar nu mi-as fi imaginat ca o sa traiesc spectacolul actual… Am prins viscol si ger in luna octombrie. Dar, la noi, in loc ca dotarea sa fie de la an la an mai buna, e mereu mai proasta. Degeaba se plange toata lumea de vremea apocaliptica. Este o vreme absolut normala pentru ianuarie! Dar imaginile de pe soselele noastre sunt demne de un film modern prezentand apocalipsa…
Vedem masini ingropate in zapada, morti inghetati in masini, morti cazuti pe camp incercand sa parcurga zeci de kilometri pentru a se salva, caci nimeni nu va veni in ajutorul lor. Nici macar dupa 72 de ore. Morti in sate izolate, unde doar pasarea daca mai ajunge. Unde sunt oficialitatile? Cine poate sti? In masura in care nu te uiti la un omulet care da zapada la lopata, in jurul unei masini avariate. Este chiar primul-ministru intr-o “baie de multime”, in fata unor ostasi stupefiati. De ce nu se ocupa cu treburile guvernului? E greu de stiut. In Romania, multi politicieni se ocupa si s-au ocupat cu baile de multime, dar pana acum le faceau cel putin dupa ce lucrurile intrau sub control. In general, in fruntea unor institutii stau oameni capabli sa genereze politici si sa coordoneze activitatea, si nu oameni ce nu pot depasi nivelul muncii fizice, si aceea realizata fara a fi in stare de a stabili prioritatile…
De ce acest dezastru? Pentru ca utilajele specializate, frezele, care functionau in ’69, au disparut, iar cele pe care le producem astazi le cumpara tarile civilizate si nu noi. Peste un miliard de euro contractati pentru deszapezire sunt meniti masinilor de lux de sute de mii de euro si vilelor de milioane de euro ale drumarilor, si nu achizitiei de utilaje specializate si deszapezirii drumurilor. Cui ii pasa de tara si de oamenii ei? In mod cert, nu celor care au contractele de deszapezire si nici oficialitatilor noastre.
Primul-ministru se eschiveaza la o intrunire cu oamenii de afaceri din Germania caci nu-si poate permite sa piarda timpul, cand tara se confrunta cu zapada. Ca atare, se duce sa dea la lopata. Ne putem mira atunci ca nimeni nu-si pune problema cat pierdem din acest blocaj generalizat al tarii? Numai motorina arsa de masinile de transport blocate in zapada ajunge la sume fabuloase de milioane de euro. Dar de pierderile si mai mari ale firmelor, care s-au vazut cu marfa blocata sau cu productia oprita, pentru ca muncitorii nu au putut ajunge la lucru? Cui sa-i pese? Cum vom depasi noile lovituri ale crizei, cum se va descurca in continuare economia Romaniei? Iata un serios semn de intrebare. In schimb, vanam masinile fara rovinieta. Inclusiv masinile care incearca sa ajute la deszapezire. Fiecare cu grijile lui… Oricum, de cei care ingheata pe sosele nu-i pasa nimanui. Diversi primari si prefecti ne explica faptul ca noaptea drumarii nu pot lucra pentru ca e intuneric si e frig. De parca pentru cei blocati in zapada ar fi lumina si ar fi cald.
Zonele limitrofe Capitalei sunt in continuare blocate. Aeroportul Otopeni a stat ore intregi blocat, pentru ca nici pasagerii si nici echipajele nu puteau ajunge la aeroport din cauza faptului ca drumarii se blocasera singuri si nu se mai descurcau cu nametii ridicati chiar de ei. Si, pentru ca mareata lor realizare sa nu fie compromisa, utilajele care venisera in ajutor din Capitala au fost alungate pentru ca nu aveau rovinieta. Venisera pentru ca pentru Capitala nu era admisibil sa piarda contactul cu aeroportul. Dar ce ii interesa pe drumari chestia asta? Cineva ar trebui sa fie premiat. Si premierul s-a gandit ca e bine sa acorde premii. S-a deplasat pe centura sa distribuie ceai cald. Nu ne-a spus insa daca a contribuit la achizitionarea ceaiului… Caci nefiind fonduri pentru asa ceva, jandarmii au pus mana de la mana si au facut o colecta din salariile lor taiate cu 25% pentru a putea distribui ceai celor blocati in zapada. Multi erau acolo in mod voluntar, in ziua lor libera. Si premierul i-a mai admirat si pe politisti care infruntau eroic frigul in uniformele de vara, caci fondurile pentru echipamente fusesera oricum taiate mai demult.
Dar nu este doar o problema a drumarilor. Nici caile ferate nu stau mai bine. Trenuri deraiate, trenuri anulate, trenuri pentru care se vand bilete pentru vagoane care nu exista si nenumarate intarzieri, iar mai presus de toate o absoluta dezorganizare, incat e imposibil sa obtii o informatie pertinenta. Lipsa de coordonare si de informare este de altfel numitorul comun al acestor zile. Iar multe localitati au ramas fara curent electric in conditiile in care se anunta un ger mereu mai sever. Cand vor fi reconectate este iarasi o veritabila ghicitoare. Este totusi si o zona in care calmul si normalitatea nu se lasa afectate nici de frig si nici de viscol. Este vorba de nenumaratele demonstratii. Iar demonstrantii s-au inmultit acum si cu un numar mereu mai mare de oameni de zapada. Dupa cum se vede, zapada poate fi si un prieten indragit, nu doar o adevarata sperietoare. (Victor, Foto: Stock.XCHNG)